מהו ניכור הורי מצד האב וכיצד ניתן להתמודד איתו?

ביטול דמי מזונות

ניכור הורי מצד האב

מהו ניכור הורי מצד האב וכיצד ניתן להתמודד איתו?

ניכור הורי הוא תופעה המכונה גם "סרבנות קשר", או "תסמונת ניכור הורי". מדובר בתופעה משפחתית קשה ומורכבת, הפוגעת במערכות היחסים בין הילדים להוריהם ועשויה לגרור השלכות ארוכות טווח על הילדים.

הדרכים להתמודד עם תופעה זו הן באמצעות התערבות משפטית שבאמצעותו ימונו מומחים וכן גורמים טיפוליים שיסייעו למשפחה במשבר, ובמקרים קיצוניים אף אכיפה.

ניכור הורי בגירושין

ברוב המקרים, התופעה מתקיימת בהליכי גירושין. במקרים הטובים, ההורים מבינים את חשיבות השמירה על טובת הילד והגנה על קשריו עם שני ההורים, הם מצליחים לעשות הבחנה בין ניתוק הקשר הזוגי לבין הקשרים של הילדים עם ההורים ולשמור על מערכות יחסים תקינות בין כל הורה לילדיו.

אף על פי כן, ישנם מקרים מצערים בהם אחד ההורים מסית את הילדים כלפי ההורה השני במועד ובמתכוון, ללא מחשבה על טובת הילד הזקוק לקשר מיטיב ויציב עם שני הוריו. במקרים כאלו, ההורה שואף לפגוע בקשר בין הילד להורה השני, במטרה להוביל לניתוק. ההשלכות של פעולות אלה עשויות להיות התרחקות וניתוק מההורה נגדו הסית השני, או להתרחקות מההורה המסית בשל פעולותיו המניפולטיביות והקיצוניות.

השלכות משפטיות של ניכור הורי

בתי המשפט בישראל רואים בחומרה רבה התנהגות של ניכור הורי מצד אחד ההורים בהליך גירושין. התנהלות זו פוגעת בטובתו של הילד, בצרכיו הרגשיים והפיזיים ובניהול אורח חייו התקין, ואף פוגעת בזכותו של ההורה לקיים יחסים הוריים עם ילדיו. בית המשפט נוטה לבחון כל מקרה המובא לפניו ולשקול את נסיבותיו, ובפרט את חומרת הניכור ההורי.

במקרים בהם דרגת החומרה אינה גבוהה במיוחד, ניתן לפתור את הבעיה על ידי הקפדה על זמני שהות בין ההורים, למשל באמצעות מתן קנסות על הפרתם, או הרחבת היקף המפגשים עם ההורה כלפיו הופעל הניכור כדי לאפשר לו לתקן ולשפר את הקשר עם ילדיו. יתרה מכך, לעיתים קרובות בית המשפט מחייב את שני ההורים לפנות לטיפול מקצועי במהלכו יבחנו את התנהלותם וישקלו צעדים לשינוי חיובי ביחסים ביניהם.

במקרים חמורים בהם הניכור ההורי הוא דרמטי עד כדי יצירת נתק בין הילד להורה, בית המשפט עשוי לשנות את הסדר האחריות ההורית ולהעביר את הילדים בין ההורים. זאת, בהתחשב בכך שברוב המקרים ההורה המסית הוא זה שבידיו האחריות ההורית על הילדים.

ההחלטה לשנות את האחריות ההורית היא החלטה כבדת משקל בעלת השלכות רבות על הילד, ביניהן ניתוק מההורה, לעיתים מעבר מקום מגורים, שינויי מסגרות והסתגלות לחיים חדשים. לכן, בית המשפט יקבל אותה רק לאחר ששקל את מכלול השיקולים ובמקרים בהם פעולות ההורה המסית היו קיצוניות, כמו למשל הגשת תלונות שווא, גידופים כלפי ההורה השני, סיפור שקרים לילדים ועוד.

ניכור הורי מצד האב

כאמור לעיל, ברוב המקרים ניכור הורי מגיע מצד ההורה שבידיו האחריות ההורית על הילדים. במצב הקיים היום בישראל, הליכי גירושין רבים מסתיימים באחריות הורית משותפת בה לכל אחד מההורים יש ימים קבועים עם הילדים.

לא רלוונטי

חזקת הגיל הרך אומנם לא התבטלה אבל כמעט ואין מתייחסים אליה

אין יותר את המושג משמורת אלא אחריות הורית

אין יותר את המושג הסדרי ראייה אלא זמני שהות

תחומי עיסוק המשרד

עוד מאמרים

כיצד מתרחש ניכור הורי מצד האם?

כיצד מתרחש ניכור הורי מצד האם?

ניכור הורי מצד האם כיצד מתרחש ניכור הורי מצד האם? בכדי לדעת כיצד מתרחש ניכור הורי מצד האם, תחילה חשוב להבין מהו בכלל ניכור הורי?

איך מונעים ניכור הורי?

איך מונעים ניכור הורי?

איך מונעים ניכור הורי? איך מונעים ניכור הורי? ניכור הורי זוהי תופעה המתרחשת כאשר ילדים להורים גרושים או פרודים מפגינים יחס עוין וחוסר נכונות ליצירת

ייעוץ בחינם

דילוג לתוכן