איך מונעים ניכור הורי?

איך מונעים ניכור הורי?

איך מונעים ניכור הורי?

איך מונעים ניכור הורי?

ניכור הורי זוהי תופעה המתרחשת כאשר ילדים להורים גרושים או פרודים מפגינים יחס עוין וחוסר נכונות ליצירת קשר עם אחד ההורים. זאת בעקבות הסתה והתנהגות של ההורה השני, בניגוד לסיבות הכוללות מקרי אלימות.

ניתוק קשר עם הורה בעקבות סיבות ממשיות והגיוניות על רקע בר הצדקה אינו ניכור הורי, אלא מכונה סרבנות קשר. לסרבנות קשר במקרים רבים יש קשר הדוק לאלימות במשפחה ופוסט טראומה שחווה הילד בגיל צעיר, או ליחס מתעלל מצד ההורה. 

חשוב לבצע הבחנה בין סרבנות קשר ובין ניכור הורי, שכן האבחנה, המניעה וההתמודדות עם מצבים אלה שונים בתכלית. בניכור הורי הדגש הוא על התנהלותו של הורה אחד,  אשר מסיתה וגורמת באופן ישיר לניתוק הקשר של הילדים עם  ההורה השני ולהידרדרות היחס כלפיו. 

מהן ההשפעות של ניכור הורי על הילד?

ישנם מחקרים רבים העוסקים בהשפעות הליכי גירושין וסכסוכים בין ההורים על ילדיהם. עירוב של ניכור הורי בגירושין מעצים ומקצין את ההשפעה השלילית על הילדים. 

מצבים של ניכור הורי יכולים לגרום להשפעות רחבות טווח על המצב הנפשי והמשך חייהם של הילדים הנמצאים במרכז הסכסוך בין ההורים. אצל הילדים עשויה להתפתח נטייה לחרדות או דיכאונות, וכן עלייה בסיכויים לסימפטומים של חרדות נטישה ואף הפרעות אישיות. יתר על כך, אצל ילדים מנוכרים זוהו שיעורים גבוהים יחסית של קשיי למידה ובעיות בקשב ובריכוז, בעיות בדימוי העצמי ופגיעה ביכולת יצירת קשרים חברתיים בין- אישיים. 

רמות חומרת הניכור ההורי

נהוג לחלק את חומרת הניכור ההורי לשלוש דרגות. חלוקה זו מסייעת בשאלה איך מאבחנים ניכור הורי, ובכך גם בטיפול. 

הרמה הראשונה היא נמוכה ובאה לידי ביטוי באמירות ביקורתיות ויחס של דחייה כלפי ההורה המנוכר בחברת ההורה המנכר או אנשי מקצוע. לעומת זאת, בזמני בילוי של ההורה המנוכר עם הילד ביחידות, ללא השפעת ההורה המנכר, היחס יהיה חיובי וקרוב יותר למצב ה'רגיל'. ניתן לשמוע בדבריו של הילד הד לעמדותיו של ההורה המנכר, לדוגמה כאשר הוא מכריז שההורה המנוכר "בוגדני".

הרמה השנייה ברמת חומרה בינונית. בשלב זה הילד יתנגד לקיום קשר עם ההורה ויוותר על זמני מפגש ביחידות. בשלב זה יבואו לידי ביטוי בעוצמה רבה יותר סימפטומים כגון חוסר אמפתיה כלפי ההורה המנוכר והתייחסות חד משמעית שאינה אמביוולנטית. 

ברמה השלישית והחמורה ביותר, הילד יסרב לכל קשר עם ההורה המנוכר. סירוב זה יתרחב גם אל המשפחה המורחבת של ההורה המנוכר. 

כלים למניעת ניכור הורי

ככל שדרגת החומרה של הניכור ההורי גבוהה יותר, וככל שהמצב נמשך זמן רב יותר, כך קשה יותר לשקם את מערכת היחסים והטיפול יהיה יעיל פחות. על מנת לעצור את הדרדרות מערכת היחסים שבין ההורים לילדיהם ולמנוע מצב של ניכור הורי, ישנם כלים הנמצאים בידי הגורמים המקצועיים.

  • העלאת המודעות והפצת ידע הנוגע להשפעות הגירושים על ילדים- לעיתים ייתכנו מצבים בהם ההורה לא מודע לכך שהוא מסית את ילדו כנגד ההורה השני. על ידי העלאת המודעות לחשיבות שמירת הקשר עם שני ההורים, ניתן למנוע מצבים של ניכור הורי. ניתן לעשות זאת לדוגמה על ידי חיוב עורכי דין למסור את המידע להורים בהליכי גירושין. 
  • עריכת תוכנית שמטרתה חלוקת האחריות על הילדים בין ההורים- רצוי בליווי גורם מקצועי כגון פסיכולוג/מדריך הורים. כך ניתן לשים את הדגש על טובת הילד ולמנוע סטייה ממטרה זו עבור מאבקי משמורת. 
  • ייעוץ מקצועי וטיפולי- לטובת התמודדות נכונה עם הקונפליקט שבין ההורים.

עוד מאמרים

כיצד מתרחש ניכור הורי מצד האם?

כיצד מתרחש ניכור הורי מצד האם?

ניכור הורי מצד האם כיצד מתרחש ניכור הורי מצד האם? בכדי לדעת כיצד מתרחש ניכור הורי מצד האם, תחילה חשוב להבין מהו בכלל ניכור הורי?

ייעוץ בחינם

דילוג לתוכן