איך מתמודדים עם ניכור הורי? כל מה שצריך לדעת

איך מונעים ניכור הורי?

איך מתמודדים עם ניכור הורי?

ניכור הורי הוא מצב בו ילד מתנכר לאחד מהוריו, בעוד הוא ממשיך להיות בקשר טוב עם ההורה השני. זאת, מבלי סיבה מוצדקת. התופעה הנ"ל עולה בדרך כלל כאשר מתגלה סכסוך בין ההורים.

המקרים הנפוצים ביותר הם כאשר שני ההורים נמצאים בעיצומו של הליך גירושין או הליך פרידה. אלו הליכים קשים באופן מובן לכל בני המשפחה, אך לעתים הם כוללים תופעות אף קיצוניות יותר, כמו ניכור הורי.

ניכור הורי הוא שימוש בילדים המשותפים של בני הזוג, על ידי הורה אחד, במטרה לפגוע בהורה השני. ההורה הראשון מסית את הילדים כנגד ההורה השני שלהם, בין אם על בסיס טענות אמיתיות כמו לומר להם שההורה השני בגד בהורה הראשון, ובין אם על בסיס טענות שווא והמצאת עלילות.

ניכור הורי יכול להתבטא בדרגות שונות של ניכור כלפי ההורה הנפגע מהתנהגות הפוגענית. מקרים "קלים" יותר יהיו היענות בחוסר רצון להיפגש עם ההורה השני, התייחסות בחוסר סבלנות וחוסר כבוד לאותו הורה וכן ריבים בלתי פוסקים.

המקרים המורכבים והקשים יותר של ניכור הורי הם מקרים בהם ההסתה כנגד ההורה השני חמורה כל כך, עד שגרמה לילדים, או לאחד הילדים, שלא לדבר כלל עם ההורה השני, לנדות אותו מהמסגרת המשפחתית, ניתוק קשר מוחלט, תקיפה של ההורה השני על ידי הילדים ויצירת מצב בו ההורה השני למעשה מאבד את תפקידו בפועל כהורה משמעותי ומתפקד לילדים.

מלבד הפגיעה הברורה בהורה שהניכור ההורי מופנה כלפיו, מדובר בפגיעה ממשית בילדים. ייתכן שבעקבות הסתה, על ידי גורם סמכות החזק מהם, שהוא ההורה המסית, הם יאבדו קשר הורי המשמעותי להם מאוד. ההורה שמתנכרים לו במקרים רבים היה הורה נהדר לילדים טרם החלו הסכסוכים בין ההורים, והניכור עלול להביא לאובדן דמות האם או דמות האב ללא כל סיבה הגיונית.

איך מוכיחים ניכור הורי

ניכור הורי הוא תופעה שניתן להתמודד עמה במסגרת משפטית. ההורה הנפגע מההליך, שההורה השני מסית כנגדו, יכול לפנות לשני בתי משפט רלוונטיים: בית המשפט לענייני משפחה או לבית הדין הרבני. לבתי משפט אלו ניתן להגיש תביעת ניכור הורי. נטל ההוכחה עליו, כלומר עליו להביא הוכחות שההורה השני גורם להתנכרות של הילדים כלפיו.

ההוכחות שכאלו הן הוכחות אובייקטיביות. לא מספיק שההורה יאמר כי הוא מרגיש שמתנכרים לו, אלא הוא צריך להביא ראיות לכך. לדוגמה, עדויות של אנשים אחרים שהיו עדים להסתה, הודעות או שיחות שהיו לו עם הילדים, ראיות בדבר הקשר הטוב שהיה לו עם הילדים ועוד.

לאחר הגשת התביעה לבית המשפט לענייני משפחה בית המשפט עשוי לפסוק מספר סעדים שונים. במידה שאכן הוכח כי ההורה השני מסית את הילדים כנגד ההורה הראשון, וזה חווה ניכור הורי, ניתן לקבל פיצויים נזקיים על הנזק שנגרם להורה הדחוי וכן הנזק שנגרם לילדים בשל הרחקתם מההורה וההסתה שחוו.

בנוסף, בית המשפט יכול שיפסוק כי על ההורה המסית להיפגש עם ילדיו כאשר הוא תחת פיקוח מטעם המדינה, על מנת לוודות שההסתה לא תימשך. במקרים קיצוניים ניתן יהיה לתבוע להוצאת הילדים מהמשמורת של ההורה המסית, אך זה "המוצא האחרון" ובית המשפט יפסוק זאת רק במקרי קיצון.

כמו כן, ייתכן שבית המשפט יורה על צעדים פחות דרמטיים. לדוגמה, יפסוק כי על הצדדים להתחיל טיפול, בין אם הליכי גישור בין שני ההורים, בין אם טיפולים פסיכולוגיים לילדים ולהורים בנפרד או ביחד ועוד אפשרויות, שמטרתן להביא לחידוש הקשר ולשיקום מערכת היחסים.

 

תחומי עיסוק המשרד

עוד מאמרים

כיצד מתרחש ניכור הורי מצד האם?

כיצד מתרחש ניכור הורי מצד האם?

ניכור הורי מצד האם כיצד מתרחש ניכור הורי מצד האם? בכדי לדעת כיצד מתרחש ניכור הורי מצד האם, תחילה חשוב להבין מהו בכלל ניכור הורי?

איך מונעים ניכור הורי?

איך מונעים ניכור הורי?

איך מונעים ניכור הורי? איך מונעים ניכור הורי? ניכור הורי זוהי תופעה המתרחשת כאשר ילדים להורים גרושים או פרודים מפגינים יחס עוין וחוסר נכונות ליצירת

ייעוץ בחינם

דילוג לתוכן