כיצד מתרחש ניכור הורי מצד האם?

כיצד מתרחש ניכור הורי מצד האם?

ניכור הורי מצד האם

כיצד מתרחש ניכור הורי מצד האם?

בכדי לדעת כיצד מתרחש ניכור הורי מצד האם, תחילה חשוב להבין מהו בכלל ניכור הורי? ההגדרה המקובלת בתחום הפסיכולוגיה מתייחסת למצב שבו ילדים מנתקים לחלוטין את הקשר עם אחד מההורים (ההורה המנוכר), כאשר הסיבה לכך היא התנהגות מסיתה של ההורה השני (ההורה המנכר).

על פי רוב התופעה לא מתרחשת בחלל ריק, אלא לאחר תהליכי גירושים מכוערים או פרידה קשה של ההורים. במצבים אלה, ההורים לא גרים ביחד באותו בית, ואוגרים תחושות קשות אחד כלפי השני. הילדים לא אדישים לכך, הם מבינים שההורים כבר לא חלק מחזית מאוחדת, אלא פועלים משני צדדים מנוגדים.

בנוסף לכך, הילדים מבלים את רוב זמנם רק עם אחד מההורים, שקיבל את המשמורת העיקרית. בדרך כלל זו האם. כך יכול לקרות מצב שהילדים יפנימו את תחושות הכעס של האם כלפי האב ויתחילו להציג התנהגות דומה.

כלומר, אם מתרחש ניכור הורי, בזמן שהילדים מבלים את רוב זמנם עם האם הם עלולים לשמוע משפטים כמו "זה הכל בגלל אבא שלכם" או כינויי גנאי שמכוונים אל האב. ילדים כמובן נוטים להאמין להורים שלהם, ולאחר חשיפה ממושכת לאמירות מסיתות כלפי האב, הם יחלו להרגיש כך בעצמם.

כיצד בא לידי ביטוי ניכור הורי מצד האם?

בעקבות היחס המסית יכולים להופיע מספר סימפטומים של ניכור הורי מצד האם, שאותם נהוג לחלק לשלוש דרגות חומרה:

הסימפטומים הראשוניים של ניכור הורי מאפיינים את רמת החומרה הנמוכה ביותר. במצבים אלה הילד יחזור על הרגשות השליליים של האם כלפי האב בנוכחותה או בנוכחות איש מקצוע כגון פסיכולוג. אך בזמן איכות של הילדים עם האב, מחוץ לטווח ההשפעה של האם, הילדים יתנהגו כמעט כרגיל ויצליחו להנות מחברתו של האב.

ברמת החומרה הבאה יופיעו סימפטומים שקשה יותר לשנות. הילדים יחלו להימנע מבילוי זמן איכות עם האב, ויפגינו רצון שלא להיפגש עימו כלל. בשלבים הראשוניים ההתייחסות של הילדים אל האב עדיין אמביוולנטית- מצד אחד הוא אבא שלהם והם אוהבים אותו, ומהצד השני נמצא הכעס כלפיו שגורמת ההסתה של האם. לעומת זאת, בשלבים המתקדמים יותר ההתייחסות כלפי האב היא יותר חד משמעית. בכך שהם מסרבים להיפגש עימו מאחר והם חשופים רק לכעס ולהסתה של האם, וכבר אין רגשות מעורבים כלפי האב.

ברמת החומרה הגבוהה ביותר, הסירוב ליצירת קשר עם האב הוא מוחלט, וייתכן שיתרחב אל משפחתו המורחבת של האב, ואפילו לחיות המחמד. בשלב זה קשה מאוד לשנות את היחס של הילדים אל האב. ככל שהמצב יימשך זמן ארוך יותר, המצב מתקבע וכך משימת שיקום הקשר הופכת קשה יותר.

האם ניתן לשקם את הקשר בין הילדים לבין האב כאשר מתקיים ניכור הורי?

קיימות מספר אפשרויות הכוללות פנייה לגורמים מקצועיים שיכולות להציל את הקשר בין האב לילדיו. ראשית, דרך העלאת המודעות הציבורית לתופעת הניכור הורי ולהשפעות האפשריות של הליכי גירושים על ילדים, ניתן למנוע מההתחלה את מצבים כאלה מלהתרחש. התנהגות ההורים והילדים יכולה להשתנות אם הם מודעים לסיכון הגבוה שמציבה התנהגות מסיתה.

בנוסף לכך, כבר בתחילת תהליך הפרידה של ההורים מומלץ לערוך תוכנית פעולה המחלקת בין ההורים את האחריות על הילדים. עדיף תוך התייעצות עם גורם מוסמך כמו פסיכולוג. כך המטרה היחידה לנגד עיניהם של ההורים תהיה שמירה והגנה על הילדים. הליווי הפסיכולוגי ימנע ממטרות אחרות של מאבקי משמרות מלהשפיע על קבלת ההחלטות.

עוד מאמרים

איך מונעים ניכור הורי?

איך מונעים ניכור הורי?

איך מונעים ניכור הורי? איך מונעים ניכור הורי? ניכור הורי זוהי תופעה המתרחשת כאשר ילדים להורים גרושים או פרודים מפגינים יחס עוין וחוסר נכונות ליצירת

ייעוץ בחינם

דילוג לתוכן