איך להתגונן מהאשמה על ניכור הורי

איך להתגונן מהאשמה על ניכור הורי

איך להתגונן מהאשמה על ניכור הורי 

ניכור הורי היא תופעה ההולכת וגוברת בימים אלו. מדובר במצב בו הורה אחד מסית את הילדים המשותפים כנגד ההורה השני. הסתה שכזו עולה לרוב בנקודות משבר בזוגיות של בני הזוג. המקרה הקלאסי הוא כשברקע הליך גירושין של השניים, פרידה כואבת או כל סכסוך אחר.

הניכור ההורי יכול שיהיה במטרה להתנקם בהורה השני, יכול להיות במטרה להשיג הישגיים רכושיים מוגברים או להקטין את היקף המשמורת או זמני השהות, ועוד. המונח ניכור הורי הוא מונח משפטי, כשבית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני קובעים האם באמת מתקיים ניכור או לא.

במידה שהורה אחד מגיש תביעה בעניין ניכור הורי כנגד ההורה השני, זכותו של ההורה הנתבע להתגונן מפני התביעה. ככלל, ההורה התובע צריך להוכיח שמתקיים ניכור, ועליו להביא הוכחות וראיות אובייקטיביות לכך. כלומר, הוא לא יכול להעיד בבית המשפט כי הוא מרגיש שהילדים מתנכרים לו, אלא צריך להביא לכך ראיות של ממש.

כבכל הליך משפטי, ההורה שנתבע בעניין ניכור הורי, זכאי גם הוא להביא ראיות. יהיו אלו ראיות הפוכות, המעידות דווקא על אי קיום הניכור ההורי. לדוגמה, ניתן להביא הוכחות לכך שהקשר בינו לבין הילדים היה טוב מאוד לפני הליך הגירושין ולא עולה סיבה הגיונית לשינוי הדרמטי ביחסים. בנוסף, ניתן להביא ראיות לכך שהתביעה עצמה היא ניסיון להתנקם בהורה המואשם, ואין לה בסיס.

חשוב לדעת כי כבכל הליך משפטי במדינת ישראל, עומדת להורה הנתבע בעניין ניכור הורי הזכות להיוועץ בעורך דין ולהיעזר בשירותיו, ושזה ייצג אותו בדיונים בבית המשפט. מומלץ מאוד להיעזר בעורך דין במקרה שכזה, שכן אדם שאינו עו"ד ובקיא בהלכות בפסיקה ובחקיקה, במיוחד כאשר הוא שקוע בהליך גירושין סבוך, לא יכול לנהל לבדו הליך משפטי כזה.

עורכי הדין המתמחים בניכור הורי הם עורכי דין העוסקים בדיני משפחה ויש לפנות במידה שעולות האשמות בדבר ניכור הורי.

איך מוכיחים ניכור הורי? 

כפי שנאמר לעיל, יש צורך בהוכחות ובראיות אובייקטיביות כדי להוכיח שמתקיים ניכור הורי. בית המשפט לא יקבל תביעה שעניינה בניכור הורי כנגד ההורה השני מבלי שיהיו לו הוכחות שכאלו. בית המשפט ייעזר בחוות דעת של מומחים ו/או פקידת סעד לסדרי דין ו/או אפוטרופוס לדין.

דוגמה לראייה אובייקטיבית שמשקלה יהיה גבוה מאוד הוא תיעוד של ההסתה, לדוגמה הודעות וואטסאפ שנשלחו לילדים על ידי ההורה המסית. מדובר בהודעות שמהן אפשר ללמוד בצורה ברורה האם היה ניכור או לא. מנגד, ראיה סובייקטיבית שבית המשפט לא יסתמך עליה ככל הנראה תהיה למשל אמרות של ההורה הנפגע שהוא מרגיש שמתנכרים לו. הרגשת הניכור, גם אם היא קשה, אינה מהווה ראיה בפני עצמה.

אם בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני קבע כי אכן התקיים ניכור הורי, יש אפשרויות שונות שהוא יכול לפסוק. ייתכן שייפסקו פיצויים לטובת ההורה שסבל מהניכור ההורי, פיצויים שמטרתם לפצות על הנזק הנפשי שנגרם לו וכן הנזק שנגרם לילדים בהרחקתם מאחד מהוריהם. בנוסף, ייתכן שההורה שהסית לניכור יחויב להיות בפיקוח כלשהו, לדוגמה טיפול פסיכולוגי או טיפול הורי ועוד וזאת על מנת להפסיק את ההסתה ולחדש את הקשר.

עוד מאמרים

כיצד מתרחש ניכור הורי מצד האם?

כיצד מתרחש ניכור הורי מצד האם?

ניכור הורי מצד האם כיצד מתרחש ניכור הורי מצד האם? בכדי לדעת כיצד מתרחש ניכור הורי מצד האם, תחילה חשוב להבין מהו בכלל ניכור הורי?

איך מונעים ניכור הורי?

איך מונעים ניכור הורי?

איך מונעים ניכור הורי? איך מונעים ניכור הורי? ניכור הורי זוהי תופעה המתרחשת כאשר ילדים להורים גרושים או פרודים מפגינים יחס עוין וחוסר נכונות ליצירת

ייעוץ בחינם

דילוג לתוכן